نگاه من

به نگاه من خوش آمدید

نگاه من

به نگاه من خوش آمدید

زیاده‌روى در خوردن

 

 

زیاده‌روى در خوردن، بر کسالت و خواب مى‌افزاید. وقتى اصحاب رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) حضور آن حضرت شرفیاب مى‌شدند، حضرت از آنان مى‌پرسید : « هل من مبشّرات » شب گذشته چه خوابى دیدید که موجب بشارت باشد؟ انسان مى‌خوابد که چیز بفهمد نه آنکه زیاد بخورد تا بیشتر بخوابد.
شخصى در محضر رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) آروغ زد، حضرت فرمود: کمتر بخور شایسته نیست انسان آنقدر بخورد که وقتى در جمع دیگران نشسته آروغ بزند: «أقْصِر من جشائک فإنّ أطول الناس جوعاً یوم القیامة أکثرهم شبعاً فى الدنیا» گرسنه‌ترین افراد در قیامت کسانى هستند که در دنیا سیرترین افراد بودند.
در حالات امیر مؤمنان (سلام‌الله‌علیه) نقل شده که حضرت روزى به باغبانش فرمود: غذایى داری؟ عرض کرد: غذاى ساده‌اى دارم که شایسته شما نیست، از کدوى بى‌روغن غذایى تهیه کرده‌ام فرمود: حاضر کن! حضرت دستها را شست و آن غذا را میل فرمود سپس به شکم خود اشاره کرد و گفت: شکمى که با این غذاى ساده سیر مى‌شود! بدا به حال کسى که شکم او وى را به آتش ببرد .

 

مأخذ: (حکمت عبادات، ص 128)

اثر حضرت آیت الله جوادی آملی