نگاه من

به نگاه من خوش آمدید

نگاه من

به نگاه من خوش آمدید

عارف بالله کیست ؟

 


پاسخی است ، برای سوال یکی از خوانندگان وبلاگ تهیه شده است ، امید که به کار شما نیز بیاید .


 سلام

سوال سختی کردید .
و پاسخ آن به مراتب سخت تر .

در حد بضاعت ناچیز خودم پاسخ می گویم .
حقیر خیلی تأمل کردم ، که شاخص عارف بالله چیست ؟
چند نکته مستفاد از نظر عالمان دین به نظرم رسید ، امید که به کار شما بیاید .
1- عمل به متن صرح دین و سنت ، یعنی عارف حقیقی،در گام اول خود الگو و اسوه ی عمل به کتاب خدا و شریعت محمدی صلوات الله علیه به طو رکامل باید باشد و در گام دوم  از تابع خود قطعا عمل به غیر از ظاهر و باطن دین نمی خواهد ، مانند نماز نخواندن ، مانند شراب خوردن و امثالهم . که عمل به ظاهر دین رساله ی عملیه فقهای دین دارد و عمل به باطن آن کتب اخلاقی و معرفة الله .
2- او برای شهرت کار نمی کند و از شهرت گریزان است ، او بازار حضرت حق را گرم می کند نه بازار خود .
3- عمل به اذکار و اوراد عجیبه و کارهای خارق العاده از مریدان خود نمی خواهد .
4- طوری عمل می کند که همیشه بر مدار عقل باشد، نه اینکه صرف نقل خواب و از این قبیل مفاهیم ، سعی در صحیح جلوه دادن اعمال خود نماید .
یعنی برای اعمال خود حجت عقلی که منطبق بر حجت سنت و کتاب الله باشد ارائه نماید ، نه حجتی مثل خواب و یا امثالهم .

پیروز و سربلند باشید .