نگاه من

به نگاه من خوش آمدید

نگاه من

به نگاه من خوش آمدید

درد دل

چند روز پیش طبق قولی که به دخترم داده بودم برای خرید یک عدد جورچین (پازل) رفته بودم .

دنبال یه چیزی می گشتم که هم برای بچه ۳ ساله مفید فایده باشه و  اگر هم مال فرهنگ خودمون باشه ، چه بهتر .

دریغ ودرد !؟ که هر چه بیشتر گشتیم ، کمتر یافتیم .

و واقعا مصداق این جمله واقع شدیم : گشتیم نبود ، نگرد نیست .

هر چه که شما فکر کنید در خصوص کارتون های غربی ( از سیندرلا با آن وضع فجیع پوشش گرفته تا سرکار خانم باربی و بت من و شرک وان ، تو ، تری ش هم بود  ...) بود ولی یک نمونه نسخه ایرانی نمیشد پیدا کنید .

 

حالا ما نگفتیم بروید شعر حافظ و سعدی و چهره ابو علی سینا رو پازل کنید ولی اینقدرش که برای مان امکان دارد از قصه ها و شخصیتهای افسانه ای و اساطیری و حتی کارتون های میهنی استفاده بکنیم .

 

اینرا تعریف کردم از اتفاق سه چهار هفته پیش بگویم (که اگه نگم استخوان سوزد . سوزش این را تاب تحمل باشد .اگر گویم زبان سوزد ورنه مغز استخوان سوزد )

برای عید غدیر ما خواستیم هدیه کوچکی را به عبد صالح خدا تقدیم کنیم ، مثل حکایت فوق بر ما گذشت ولی این بار  در حوزه کارت تبریک !

اول دنبال یک کارتی با مضمون غدیر و یا مولا می گشتم . یافت می نشد و گفتیم حالا این نشد دنبال یه شعری زیبا از حافظ و سعدی و ... (مگر شعر شان دنیا را پر نکرده است )

و باز هم دریغ و درد . فقط می شد اُنلی فور یو و آی لاو یو و مای دیر ... آن هم به نظر من با زشت ترین ترکیب ممکن عرضه شده بود .

حالا اگر یه شعری هم از شعرای بلاد غربی هم می آوردند دل آدم کمتر می سوخت ولی ...

از ماست که بر ماست .

 

در کشوری و در شهری مثل تهران که روز به روز به تعداد پیتزا فروشی هایش افزوده و کتابفروشی تعطیل و به جای آن فست فود افتتاح می گردد چه انتظاری بیش از این می شود داشت .

 

در کشوری که پسر باهوش در اخبار سراسری هشت وسی توسط آقای ...به کسی اطلاق می گردد که اسم چند نفر از فوتبالیست ها را حفظ کرده بود .

 

کشوری که فوتبال گل کوچیک محله دارقوزآباد بولکینافاسو رو پخش زنده (که با فلان مقدار پول هم امتیاز پخشش را خریده )می گذارد و حتی یک برنامه جذاب و دیدنی درباره  مرحوم استاد سید جعفر شهیدی و بقیه بزرگان (  برنامه ای جذاب و سرمایه گذاری شده )پخش نمی کند چه انتظار بیهوده ایست ، اینها.

در کشوری که بیشترین روزنامه ورزشی در کل دنیا را دارد ( ما فقط بلدیم ورزش بخونیم بجای اینکه ورزش بکنیم خصوصا قسمت های دعوا و شایعه و نوع ماشین فلان کس ، فحش و فحش کاری و ...هزاران مورد مگو  )

 

هنوز هم یادمان نرفته زمانی که در رسانه ملی کودک خردسالی را نشان دادند که حافظ کل قرآن و ... بود و حتی دکتری افتخاری از ...داشت ، موج عظیمی از گرایش مردم به فرهنگ و قرآن به وجود آمد .

 

آه کجائید ، فردوسی ها ، بوعلی ها ، طوسی ها ، بیرونی ها ، غزالی ها ، صدراها ، سهروردی ها ، سعدی ها ، حافظ ها ، سبزواری ها ، طباطبایی ها ، خمینی ها ، همت ها ، چمران ها ، بهشتی ها ، مطهری ها ، باقری ها ، بابایی ها و ...

 

سینه ام بسیار سنگین است .

اوقات شما را هم تلخ کردم ، عفو بفرمائید .